Ústav zemědělské ekonomiky a informací, Mánesova 1453/75, 120 00 Praha 2
Zemidilské poradensko-vzdilávací centrum a Knihovna Antonína Švehly

Navigace
Poradenství
Expertní systémy a metodiky
Odborné kurzy a studijní materiály pro pedagogy škol TVZ
Vzdělávání v ČR
Zemědělské školy
Informační podpora
Aktuality -Informační podpora
Mapa serveru

Uživatelský přístup
  Uživatel:
  Heslo:
 registrovaný uživatel
      VSTUP PRO PORADCE

Přehled e-mailem
  E-mail:

Anketa
Není aktivována žádná anketní otázka.

Web informace
Dnes : st - 13.12.2017
Svátek má : Lucie
Kontaktní email
Nastavit jako titulní stránku
Přidat mezi oblíbené stránky


Vyjádření MZe ke kontrole NKÚ k využívání prostředků v Programu rozvoje venkova
Poslat článek emailem Vytisknout článek Článek : 134764 ; Vydáno : 17.6. 2015 ; Autor : Ing. Aneta Nosková ; Zdroj : KIS Vysočina

Tisková zpráva MZe z 15.6.2015

fiogf49gjkf0d
fiogf49gjkf0d

Tisková zpráva – Ministerstvo zemědělství nesouhlasí se závěry kontrolních nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), které se týkají rozdělování finančních prostředků v rámci Programu rozvoje venkova (PRV). Závěry kontroly NKÚ se týkají období let 2010 až 2013, kdy na zemědělském rezortu působilo předchozí vedení.

K informaci o počtu 120 projektů kontrolovaných NKÚ, je nutné uvést, že během 21 výzev vyhlášených pro žadatele v rámci PRV, bylo do konce roku 2014 schváleno k podpoře zhruba 35 tisíc konkrétních projektů v celkovém finančním objemu téměř 44 miliard korun. Všechny zpochybňované projekty byly řádně zrealizovány dle záměru, v žádném případě nejde o pochybení, která by vedla k finanční ztrátě veřejných finančních prostředků. 

MZe také odmítá tvrzení NKÚ, že nedisponoval přesnými a dostatečnými informacemi o pokroku a účinnosti programu, na základě kterých by bylo možné vyhodnocovat efektivnost poskytovaných dotací, a případně upravit svou strategii. Byl zaveden systém průběžného sledování naplňování programu, kdy v pravidelných intervalech byla jednotlivá opatření vyhodnocována. V roce 2010 bylo provedeno střednědobé hodnocení zaměřené na všechna opatření PRV a zjištěné informace byly dále využity při úpravách programu. Zpráva o tomto střednědobém hodnocení PRV byla Evropskou komisí přijata a nebyl shledán žádný nedostatek. Naopak ze strany Evropské komise byly vyzdviženy její kvality.

V reakci na konkrétní nálezy NKÚ je třeba zdůraznit, že MZe veškeré své kroky provádělo v souladu s EK a dalšími poradními orgány. V případě kritizovaných kotelen na biomasu je informace o odprodeji vytržená z kontextu a zkreslená. Tato zařízení sloužila k rozšíření příjmů zemědělských podnikatelů i mimo agrární oblast (výroba tvarovaných biopaliv) a zároveň pomáhala vytápět objekty třetích stran, včetně rodinných domů. S majiteli vytápěných objektů byly uzavřeny dlouhodobé smlouvy na dodávky tepla (na 5 let s možností prodloužení). Po uplynutí pěti let doby udržitelnosti slouží kotelny i nadále svému účelu, pouze dojde ke změně vlastnických práv.

Rovněž v případě podpory cestovního ruchu, MZe povolovalo budování přírodních nebo naučných stezek v zemědělské krajině. V souvislosti s tím byla podporována i výstavba rozhleden, vyhlídek a odpočinkových míst (altánů), protože tyto atraktivní záchytné body přispívají k rozvoji kulturní venkovské krajiny a lákají turisty k návštěvě. MZe významně neomezovalo výši způsobilých výdajů, které žadatelé mohli využít na další stavby v rámci budovaných stezek.

V případě informací o šetření na malém vzorku jsou data vytržena z kontextu neboť telefonické oslovení respondentů, v tomto případě vzdělávacích subjektů a účastníků vzdělávání, sloužilo jen jako podpůrná aktivita k širšímu dotazníkovému šetření, které zahrnulo 238 respondentů. Územně byla pokryta celá ČR a hodnotitel – renomovaná mezinárodní firma Royal HaskoningDHV – dbal na to, aby byla zastoupena co možná nejpestřejší škála typů poskytovaného vzdělávání. Podotýkáme, že šlo o opatření, jehož rozpočet činí zhruba 0,5 % celkového rozpočtu PRV a při hodnocení programu jako celku je nezbytné zachovat proporčnost nákladů na hodnocení vynaložených peněz s konečnými efekty.

V několika případech bylo Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu vytýkáno, že povolil žadatelům vyšší počet změn termínu pro předložení žádosti o proplacení, než stanovují závazná pravidla. V těchto případech jde o rozdílný výklad Pravidel NKÚ a SZIF. V případě, kdy příjemce dotace žádal o změnu způsobu financování na leasing, jehož součástí je i prodloužení realizace projektu, nebylo toto považováno za další žádost o změnu termínu. Abychom zamezili rozdílnému výkladu, pro nové programové období již další prodloužení termínu na základě leasingové smlouvy nebude možné.

Ke kritice nedosažení cíle vzniku 22 tisíc pracovních míst z PRV je pak nutné připomenout, že do naplánovaných cílových kritérií programu citelně promluvila světová hospodářská krize, která nejen Ministerstvo zemědělství přinutila své budoucí předpoklady měnit.

Hynek Jordán
tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství


Aplikace
Infopult
Terminologický slovník
Agronavigátor Set

Registry
Registr poradců MZe

Kalendář akcí
Předchozí měsíc prosinec 2017 Přístí měsíc
Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Dnešní články
Přehled zákonů, vyhlášek a nařízení  týkající se zemědělské výroby a rozvoje venkova k 31. březnu 2017
Video: Krizový štáb o problémech na trhu s mlékem
Chystáme bič na nepoctivé vinaře. Sudové víno bude povinně opatřené kontrolní páskou
Dřevo pod mikroskopem
Povodí Vltavy představilo studii ČVUT o možném zvýšení ochranné funkce Vltavské kaskády před povodněmi
Výsledková listina holštýni Brno 2015
Vyjádření MZe ke kontrole NKÚ k využívání prostředků v Programu rozvoje venkova
Kalendář akcí únor 2015
Přehled zákonů, vyhlášek a nařízení týkajících se zemědělství a rozvoje venkova v roce 2014
Změny v LFA platbách budou zásadní

Nejčtenější články
Vybraná ustanovení právních předpisů ES týkající se zákonných požadavků na hospodaření dle čl. 3 a 4 a přílohy 3 nařízení Rady 1782/03 z 29. 9. 2003
NAŘÍZENÍ RADY (ES) Č 1698/2005
Informace o systému kontrol podmíněnosti v ČR
Evropská komise doporučila daňové zvýhodnění biopaliv
Zapojením ÚKZÚZ se zvýší transparentnost a efektivita kontrol ekologických podniků
Výběr z České legislativy (zákony, vyhlášky a nařízení vlády)
Organizace agro-potravinářského výzkumu v EU a jeho budoucí zaměření (Trendy v potravinářském výzkumu)
Nový návrh nařízení vlády č. 353/2002 Sb.
Nový evropský vzdělávací program celoživotního učení - Lifelong Learning Programme
Vyšla "Příručka ochrany proti vodní erozi"

Navštivte také
Zobrazit předchozí počet záznamů : 5 Zobrazit následující
Ministerstvo zemědělství ČR

Ministerstvo zemědělství ČR
Knihovna Antonína Švehly

Knihovna Antonína Švehly
Zemědělská výroba v tabulkách a číslech

Zemědělská výroba v tabulkách a číslech
Cross Compliance - kontrola podmíninosti

Cross Compliance - kontrola podmíninosti
PORTÁL FARMÁŘE

PORTÁL FARMÁŘE